בלוג זהבה חן, מנהלת מרכז מנהיגות

סמינר מנהיגות ודמוקרטיה במכינה הקדם צבאית כרם- אל

סמינר מנהיגות ודמוקרטיה למכינה הקדם צבאית כרם-אל
בחודש נובמבר קיימנו סמינר למנהיגות ודמוקרטיה לחניכי המכינה הקדם צבאית הדרוזית כרם - אל.
לסיכום יומיים הסמינר מנקודת המבט שלי:   

אתיקה ומוסר- שפה אזרחית חדשה- ישנה

האם יש הבדל בין "אתיקה" ל"מוסר"?
כתבה זהבה חן.
פילוסופים רבים, בעבר ובהווה, כתבו הגיגים רבים בנושא זה: אם בוחנים את הפירוש המילולי של מונחים אלה, מוצאים שההגדרה המילונית של "אתיקה" ( ethics ), מקורה במילה היווני ethos , שמשמעותה מידה. מידה הטבועה באופי האדם ובמבנה הנפשי – פנימי שלו שבא לידי ביטוי בהתנהגותו. המילה "מוסר" (morality), מקורה במילה הלטינית more , המתייחסת להרגל או נוהג כלפי הסביבה בהיבטים של צדק. כך או אחרת, האתיקה מוגדרת כתורת המידות = תורת המוסר . מבחינה היסטורית, האתיקה מזוהה יותר עם הפילוסופיה של יוון העתיקה והמוסר מזוהה יותר עם הנאורות והמודרניזציה שעבר המערב בתחילת העת החדשה. האתיקה עוסקת בהיבטי הטוב, הרע, הראוי, הבלתי ראוי, הצדק, העוול, הזכות והחובה. בהיבט הפילוסופי מתייחסת לערכים וברמה הבסיסית ומאפשרת לאדם את היכולת לשיפוט ערכי. התנאי הבסיסי לקיומה הוא תבונת האדם, החופש לבחור את הערכים והחופש לטעות. האתיקה עוסקת בשאלה של מהו הראוי. העיסוק באתיקה ובמוסר לא היה רק נחלת הפילוסופיה היוונית , אלא נושא שעסקו בו תרבויות קדומות יותר ואולי אף משחר ההיסטוריה של האנושות: התנ"ך , למשל, מתאר את הטוב שיבחר לו האדם ואת הרע שעליו להתרחק ממנו[1].

לקריאת המאמר המלא נא ללחוץ כאן 

ארבעה ספרי ילדים בעלי מסרים ערכיים

מתוך הבלוג שלי בדה מרקר קפה: חינוך לאתיקה- המלצה על ארבעת ספרי ילדים
זהבה חן 

מקובל על כולנו שספרות ילדים צריכה להיות ספרות טובה ובעלת מאפיינים אמנותיים- ספרותיים. השאלה הנשאלת תדיר היא: האם ספרות הילדים היא כלי להעביר מסרים וערכים? לאלו ערכים מכוונת ספרות הילדים בישראל? האם היא לא נתפסת כאינדוקטרינציה? האם נכון שספרות הילדים תהיה דידקטית? האם עודף מסרים לא יפגעו באמינות של הסיפור? האם צריך להשאיר אותה נטולת הכוונה חינוכית? להשאירה כספרות יפה ותו לא. בחברה מתהווה, כדוגמת החברה הישראלית, אני מאמינה שיש בהחלט מקום לחינוך לערכים פרטיים, לאומיים ואוניברסאליים. ערכים כאלה ייצרו את השפה התרבותית והאזרחית המשותפת ויאפשרו דיאלוג בין מרכיבי החברה הישראלית. יחד עם זאת יש לזכור שסופרים שכותבים ספרים למבוגרים ולילדים, הם בני אדם תבוניים ובעלי השקפות פוליטיות ותפיסות המבוססות על פי ערכים, הם נותנים ביטוי לתפיסותיהם הערכיות במכוון וגם שלא במכוון. על מנת לטפח חשיבה ביקורתית לסגנונות הכתיבה והמסרים, יש להציע לילדים מגוון סיפורים ולדון עמם בבית או בבית הספר על המסרים. הספרות היפה יכולה להוביל ולהניע דיונים אקטואליים בנושאים רגישים, תוך השלכה של אירועים שהיו פעם, בעבר, להתמודדות עם סוגיות חברתיות ואזרחיות אקטואליות בהווה. בחרתי ארבעה ספרי ילדים שאהבתי מאוד בילדותי, שמשקפים את מחבריהם בכתיבה ובהעברת המסרים באמצעות זיכרון ילדות או חוויה אישית שמרחפת כרקע בסיפור:
למאמר המלא נא ללחוץ כאן 

האם יש דבר כזה אתיקה יהודית?


כתבה זהבה חן.
 באופן עקרוני, מתן הסמכות לציבור עיצב את המשטר היהודי והעניק לשלטון וחוקיו תוקף מחייב לכל האזרחים במדינת ישראל, דתיים וחילוניים כאחד. הקושי מתעורר, כאשר חוקים אזרחיים וציוויים שלטוניים נתפסים כמנוגדים להלכה (כמו החזרת שטחי ארץ ישראל, שבת, גיור ועוד)[7]. אלה מעצימים את ההתנגשות בין ערכים המכוונים לקהלי יעד שונים כמו ערך הנאמנות שהפך במהלך הדורות לאחד הערכים היהודיים היותר בעייתיים: נאמנות למי? נאמנות לה'? להלכה? נאמנות לאינטרסים של המשפחה הגרעינית? לערכי הקהילה היהודית? למדינה בה חי היהודי כמיעוט? לערכי מדינת ישראל? לערכים אוניברסאליים?

לקריאת המאמר המלא נא לחץ כאן 

מנהיגות פורצת דרך בחברה הערבית

מנהיגות ערכית – הובלת תהליכי שינוי בחברה הערבית מאת, נעימה קעדאן, יועצת בית הספר, מובילת כתיבת הקוד האתי בבית ספר אלקאסמי, בקא אל גרבייה בהנחייה ולווי של זהבה חן, מנהלת מרכז מנהיגות, המכללה לאיכות השלטון ( מתוך דברי הפתיחה של הקוד האתי) מאחר שהחלטנו לקדם מנהיגות פורצת דרך בביה"ס, חיפשתי תהליך ערכי שישנה תפיסות בתקשורת הבין-אישית בין מורים ותלמידים והדיאלוג ביניהם בנושאים ערכיים: שלא יהיה תוצר בלבד, אלא יהווה הטמעה של קוד ערכי מצפוני שיוביל את כל ביה"ס לקבלת החלטות ברוח החזון הבית ספרי הלכה למעשה. לתהליך מיוחד זה של הובלת כתיבת קוד אתי בית ספרי שהתחיל לפני שנה, חברו תומכים ושותפים ברמה הקהילתית והארצית: נציגי הורים ומורים, יו"ר מועצת התלמידים, משרד החינוך, קשרי קהילה של בנק הפועלים, מה"א והמכללה לאיכות השלטון שלוותה בהנחיה צמודה את התהליך. המפגשים שהתקיימו בין המורים לתלמידים סביב כתיבת הקוד, הם לכשעצמם, הוו תהליך פורץ דרך שהוכיח לכל השותפים שקידום תוכניות ומיתוג שמו של ביה"ס אפשרי גם בעתיד בתוכניות נוספות בשיתופי פעולה בין הצוות הבוגר לבין הצעירים. הייתה זו חוויה, מרגשת מאוד, יוצאת דופן ומיוחדת במינה, לצפות במורים ותלמידים יושבים יחדיו ובאופן מכבד, מתלבטים ביחד לגבי הגדרה מדויקת והדדית של הערכים, תוך דיון על המשמעויות התרבותיות והחברתיות של כל הגדרה והגדרה. כמנחת מועצת התלמידים בתוכנית זו, היה חשוב לי שמועצת התלמידים הבית ספרית תוביל את תהליכי הלימוד וההטמעה של ערכי הקוד האתי בכיתות עצמן. מיותר לספר שגם המורים וצוות ההנהלה היו נפעמים ונרגשים לנוכח מנהיגותם ועבודתם המסורה והמקצועית בכיתות. לנגד עיניי עמדה מטרה נוספת: שבית ספר אלקאסמי יהווה דוגמה גם לבתי ספר אחרים בכל המגזרים: משמעות אתיקה היא הרגל: אני מאמינה שכתיבת הקוד האתי, מדגיש את חשיבות החינוך ההומניסטי באמצעות הטמעת ערכים, יום יום ושעה שעה. כולי תקווה שבתי ספר בכל הארץ ילמדו מהתהליכים שהתבצעו השנה בבי"ס אלקאסמי, זו יכולה להיות השפה הברורה והמשותפת של אנשי החינוך- השפה האתית. אני רואה בתהליכים אלו שליחות חינוכית בהצבת ערכים מוסריים, אתיים ודמוקרטיים במרכז העשייה הבית ספרית, שדרכם ירגיש הלומד שלמות בזהות התרבותית שלו ויפעל באורחות חייו כאדם מצפוני ומוסרי ואין ספק שמכאן להגיע להישגים , הדרך תהיה פשוטה יותר. אדם מצפוני ותבוני יהיה אזרח טוב – אדם טוב שתורם לחברה ולקהילה שבה הוא חי: אחראי על עצמו, על מעשיו ועתידו, אכפתי, רגיש לזולת ולסביבה ומעורב בקהילה. זו תחושת השליחות שלנו כאנשי חינוך: לטפח אחריות אישית וקולקטיבית לחיים, לאיכות החיים ולקדושת החיים. באמצעות חשיבה אופטימית ומוסרית, נטפח את דור העתיד: מתוך אמונה שלכל תלמיד ותלמיד יש את הכישרון והיכולת להיות פורצי דרך בתפקידים שימלאו בעתיד תוך דוגמה אישית להתנהלות אתית ומוסרית. הם שיובילו את הקהילה והחברה הכללית להיות חברת מופת.

אריסטו ידע על מה הוא מדבר...

על שיפוט ערכי ואמינות

Clearfix
Clearfix